31 juli 2025

Vanaf nu bestaat er ook pleegouderschapsverlof!

Pleegouders hebben een cruciale rol in onze samenleving: ze bieden een veilige thuis aan kinderen in een kwetsbare positie. Gelet op deze maatschappelijke waarde konden ze dan ook genieten van een bijzonder sociaal statuut, al is dit recent uitgebreid met het ouderschapsverlof. In deze blog geven we een overzicht van de huidige en toekomstige regeling.

Thematische verloven voor ouders

Vandaag de dag voorziet onze Belgische wetgeving heel wat initiatieven om ouders te ondersteunen bij het verwelkomen van een kind in het gezin, alsook bij de verdere opvoeding ervan. We kennen zo onder andere het moederschapsverlof, het geboorteverlof, het meeouderschapsverlof en het adoptieverlof. Verder kent het Belgische arbeidsrecht aan natuurlijke ouders en adoptieouders ook het recht toe op ouderschapsverlof.

Het ouderschapsverlof strekt ertoe om de zorg voor jonge kinderen tot en met elf jaar op te vangen. Het kan opgenomen worden in verschillende modaliteiten, doch het klassieke ouderschapsverlof bedraagt maximaal vier maanden voltijds, acht maanden halftijds, 20 maanden 4/5e of 40 maanden 1/10e.

Opvallend is dat pleegouders hier (tot voor kort) geen aanspraak op konden maken. Het ouderschapsverlof was er namelijk enkel voor natuurlijke ouders en adoptieouders. Dit is bijzonder, aangezien er heel wat uiteenlopende vormen van pleegouderschap bestaan. Soms bieden pleegouders maar kort opvang aan een pleegkind en in andere situaties kan het pleegouderschap erg langdurig zijn, waarbij kinderen bijna hun volledige jeugd door dezelfde pleegouders opgevoed worden. Dit maakt dan ook dat het feitelijke onderscheid tussen adoptie en langdurige pleegzorg bijna verwaarloosbaar is en de zorgtaken die de adoptie- of pleegouder uitoefent bijna als identiek gezien kunnen worden. Dit maakt dan ook dat de wetgever van mening was dat er voor langdurig pleegouderschap in een gelijke maatregel voorzien moest worden, aangezien deze tot voor 1 juli 2025 nog ontbrak.

Arbeidsrechtelijke regelingen voor pleegouders voor de goedkeuring van de programmawet

Voordien konden pleegouders maximaal zes dagen per jaar afwezig zijn van hun werk omwille van welbepaalde verplichtingen in verband met het pleegouderschap. Hierbij dient ook te worden benadrukt dat, indien het gezin uit twee werknemers bestaat die beiden aangesteld zijn als pleegouder, deze dagen verdeeld dienen te worden onder de pleegouders.

Het gaat hierbij om concrete, wettelijk vastgelegde gebeurtenissen, namelijk:

  • het bijwonen van zittingen bij de rechtbank of een administratieve autoriteit bevoegd voor pleeggezinnen;
  • contacten van de pleegouder/het pleeggezin met de ouders of voor het pleegkind en de pleeggast belangrijke derden;
  • contacten met de dienst voor pleegzorg.

Voor andere dan de hierboven opgesomde gebeurtenissen mag de werknemer niet afwezig zijn van het werk, tenzij de bevoegde plaatsingsdienst de pleegouders een attest bezorgt dat verduidelijkt dat de aanwezigheid van hen vereist is.

Verder konden pleegouders ook beroep doen op het ‘pleegouderverlof’, onverminderd het recht op de eerder genoemde zes dagen afwezigheid per jaar. Het pleegouderverlof werd in 2019 ingevoerd en zorgt ervoor dat de werknemer die is aangesteld als pleegouder en die naar aanleiding van een langdurige plaatsing van een minderjarig pleegkind in zijn/haar gezin, eenmalig het recht heeft op ‘pleegouderverlof’ gedurende een aaneengesloten periode.

Het pleegouderverlof betreft een periode van afwezigheid van maximaal zes weken per pleegouder, waarbij er ook nog vier weken bijkomend worden toegekend dewelke verdeeld dienen te worden onder de ouders. Vanaf 1 januari 2027 zullen deze vier weken opgetrokken worden naar vijf weken. 

Tijdens de eerste drie dagen van het pleegouderverlof heeft de werknemer recht op het behoud van zijn normaal loon ten laste van de werkgever. Gedurende de volgende dagen zal de werknemer een uitkering genieten in het kader van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen.

Nieuw sinds de goedkeuring van de programmawet: pleegouderschapsverlof!

Recent – nl. op 29 juli 2025 – werd de langverwachte programmawet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad waarmee wordt toegelaten dat pleegouders vanaf 1 juli 2025, naast de bovenstaande regelingen, ook nog ouderschapsverlof opnemen bij langdurige pleegzorg. Op deze manier komt de wetgever tegemoet aan de leemte die er was in de wetgeving. 

Meer concreet kunnen pleegouders in het kader van langdurige pleegzorg vanaf 1 juli 2025 vier maanden ouderschapsverlof opnemen tijdens de eerste elf levensjaren van de pleegkinderen om de zorgtaken op te vangen. Onder ‘langdurige pleegzorg’ wordt verstaan de pleegzorg waarvan bij aanvang duidelijk is dat het kind voor minstens zes maanden in hetzelfde pleeggezin bij dezelfde pleegouder(s) zal verblijven. Hiermee is de regeling voor pleegouders equivalent aan de klassieke regeling voor ouderschapsverlof. 

Heel wat pleegouders waren al lang vragende partij naar een gelijkaardige regeling, doch liet deze toch enige tijd op zich wachten. Toen het wetsvoorstel hieromtrent begin dit jaar werd ingediend zou de wet, naar verwachting, ook in werking treden op 1 juli 2025. Deze termijn werd echter uitgesteld, tot grote frustratie van heel wat pleegouders, door verschillende amendementen op de programmawet die deze nieuwe regeling invoert. Na lang wachten is er eindelijk groen licht gegeven en treedt de wet in werking op 1 juli 2025.

Gevolgen voor de werkgever

Als werkgever is het dus belangrijk om op de hoogte te zijn van deze verandering binnen het Belgische arbeidsrecht. Het kan immers zijn dat een werknemer binnenkort een aanvraag indient voor het bekomen van ouderschapsverlof als pleegouder.

De werknemer dient, uiterlijk op het ogenblik waarop het ouderschapsverlof ingaat, aan de werkgever het document of de documenten te bezorgen die het recht op ouderschapsverlof staven, nl.: het bewijs van inschrijving van het kind als deel uitmaken van zijn gezin, het attest van langdurige pleegzorg en een bewijs van de leeftijd van het kind.

Heeft u een verdere vragen hierover? Contacteer dan zeker een van onze advocaten arbeidsrecht zodat wij u op maat kunnen adviseren. Ook voor al uw andere vragen met betrekking tot het sociaal recht kan u bij ons terecht.

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sid Van Wellen

Sid Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sid Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Joëlle Gillemot

Joëlle Gillemot behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is behulpzaam, doortastend, loyaal en begaan met de problemen van de cliënt waarvoor zij een passende oplossing zoekt.

Joelle Gillemot - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht

Caro Gijsels

Caro Gijsels behaalde in 2024 de titel Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht, het gerechtelijk recht en het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht.

In september 2024 trad Caro toe tot de balie van Antwerpen en vervoegde ze zich als advocaat bij het team van Forum Advocaten. Binnen het kantoor legt ze zich vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht).

Caro Gijsels - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Roxane Rouffart

Roxane is een echte ondernemer. Het mag vooruit gaan. Ze schat de belangen van cliënten correct in en gaat er voluit voor.

Roxane Rouffart - Advocaat Bouwrecht, Omgevingsrecht en Overheidsrecht

Jitske Adriaenssens

Jitske Adriaenssens behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen, met een bijzondere focus op het aansprakelijkheidsrecht en het overeenkomstenrecht.

Zij is advocaat bij FORUM Advocaten sedert 2025 en legt zich binnen het kantoor vooral toe op het vastgoedrecht.

Jitske Adriaenssens - Advocaat Bouwrecht en vastgoedrecht