13 oktober 2025

Categorieën: Arbeidsrecht, Ontslag

Hoe communiceer ik over het ontslag van mijn werknemer? 5 handige tips voor werkgevers

De communicatie rond een ontslag van een werknemer is nooit evident. Het ontslag blijft immers niet alleen beperkt tot de werknemer, maar ook collega’s, klanten, leveranciers en andere personen moeten soms op de hoogte worden gebracht. Als werkgever moet men daarbij het juiste evenwicht vinden tussen de privacy van de werknemer enerzijds en de nood aan transparantie van de werkgever anderzijds. In deze blog geven wij u een aantal tips hoe u als werkgever correct en zorgvuldig communiceert met verschillende stakeholders, met bijzondere aandacht voor de regels uit de privacyregelgeving.

Tip 1: Bepaal of het nodig is om te communiceren.

Uiteraard moet u als werkgever goed afwegen of het nodig is om te communiceren over de beëindiging van de samenwerking met een werknemer. Er kunnen immers verschillende redenen zijn waarom u zou communiceren over een ontslag, zoals bv. transparantie naar uw werknemers, klanten of leveranciers toe, maar er kunnen ook commerciële redenen aan de grondslag liggen.

Door de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (beter bekend als de GDPR) zien we dat de communicatie rond een ontslag van een werknemer meer en meer beoordeeld wordt door rechtbanken en de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit. De Algemene Verordening Gegevensbescherming bepaalt immers dat een werkgever de plicht heeft tot minimale gegevensverwerking, wat concreet wil zeggen dat de werkgever de verplichting heeft uitsluitend persoonsgegevens te verwerken die noodzakelijk zijn om een rechtmatig doel te bereiken.

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft in dat kader ondertussen heel wat beslissingen genomen, waaruit kan worden afgeleid dat niet iedere communicatie zomaar aanvaard wordt en daarom kan leiden tot de vaststelling van fouten en zelfs schadevergoedingen.

De rechtspraak lijkt de foutieve wijze waarop er gecommuniceerd wordt over het ontslag dan weer meer en meer te beschouwen als een bijzondere fout, die vereist is om een schadevergoeding wegens misbruik van ontslagrecht te verzilveren. Er is sprake van misbruik van ontslagrecht wanneer de werkgever het ontslagrecht gebruikt op een wijze die de grenzen te buiten gaat. Het gaat daarbij niet zozeer om de ontslagredenen zelf, maar eerder om de omstandigheden waarin het ontslag plaatsvindt. De rechtspraak kende in het verleden schadevergoedingen toe omwille van misbruik van ontslagrecht, verwijzend naar de foutieve wijze waarop de werkgever communiceerde over het ontslag.

Het toont meteen aan waarom u als werkgever best twee keer nadenkt wanneer u wil communiceren over het ontslag van een werknemer.

Tip 2: Communiceer het strikt noodzakelijke.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming bepaalt dus dat een werkgever de plicht heeft tot minimale gegevensverwerking. Als werkgever moet u zich dus eerst en vooral de vraag stellen waarom u communiceert over het ontslag en vervolgens of de specifieke communicatie die u wil verspreiden, voldoende is om de boodschap te brengen.

In dat kader geldt het principe van less is more. Voor de ontvangers van de communicatie is het voldoende om te weten dat de samenwerking met de betreffende werknemer beëindigd werd. Waarom dit beëindigd werd, hoe er beëindigd werd, welke procedure dat daartoe gevolgd werd, enz. behoren niet tot de informatie die daarbij gedeeld moet worden en zou aldus de plicht tot minimale gegevensverwerking schenden.

Enkele voorbeelden uit de praktijk verduidelijken dit.

De Gegevensbeschermingsautoriteit besliste op 1 juni 2023 dat er een miskenning was van de plicht tot minimale gegevensverwerking toen een werkgever (een openbare instelling) aan ongeveer 25 werknemers per e-mail communiceerde dat twee werknemers ontslagen werden omwille van een dringende reden. De Gegevensbeschermingsautoriteit was van oordeel dat de communicatie rond “het dringend karakter” niet noodzakelijk was en dat de werkgever zich had moeten beperken tot het melden dat de betrokken werknemers niet meer in dienst waren. De betreffende werkgever kwam er vanaf met een waarschuwing, maar in het verleden werd ook reeds beslist dat de werkgever de betreffende communicatie moest verwijderen.

De Gegevensbeschermingsautoriteit oordeelde op 1 juni 2021 ook dat de communicatie van een werkgever buitenproportioneel en in strijd is met de plicht tot minimale gegevensverwerking toen de werkgever communiceerde dat de samenwerking met bepaalde werknemers werd beëindigd “nadat er verschillende schriftelijke waarschuwingen en bijsturingsgesprekken hadden plaatsgevonden”.

Met ons kantoor stonden wij met succes reeds een werknemer bij die een schadevergoeding toegekend kreeg aangezien er werd gecommuniceerd dat de samenwerking werd beëindigd omwille van “ethische en kwalitatieve redenen”. Dit werd immers beschouwd als een schending van de plicht tot minimale gegevensverwerking.

Concreet: indien u als werkgever communiceert over het ontslag van een werknemer, beperk u dan tot het strikt noodzakelijke, namelijk het feit dat de samenwerking werd beëindigd. Niet meer en niet minder.

Tip 3: Wees voorzichtig met wie je de informatie deelt.

Afhankelijk van de functie of de positie van de werknemer in de onderneming, zullen mogelijks verschillende stakeholders moeten worden ingelicht omtrent de beëindiging van de samenwerking. Zo hebben niet alleen collega’s baat bij deze informatie, maar ook klanten. Denk maar aan een Accountmanager die dagelijks in contact staat met klanten en die plots zou wegvallen. Vanuit commerciële overwegingen is het noodzakelijk dat de klanten hiervan op de hoogte zijn, al moet men zich strikt beperken tot noodzakelijke informatie (zie tip 2).

Ook hier stonden wij met ons kantoor met succes een accountant bij die een schadevergoeding toegekend kreeg aangezien het volledige klantenbestand van de werkgever werd geïnformeerd en niet uitsluitend de klanten van de betreffende werknemer. Dit werd beschouwd als een schending van de plicht tot minimale gegevensverwerking.

Soms moeten ook overheidsinstanties geïnformeerd worden omtrent de beëindiging van de samenwerking met een werknemer. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u als werkgever de oorzaak van de werkloosheid op het C4 formulier invult. Dergelijke communicatie gaat verder dan de plicht tot minimale gegevensverwerking, maar wordt wel gedekt door de wettelijke verplichting daartoe. Voor zover u echter geen wettelijke verplichting zou hebben om aan een overheidsinstantie méér informatie te verschaffen dan noodzakelijk, bent u als werkgever onderworpen aan de plicht tot minimale gegevensverwerking.

Soms gebeurt het dat een nieuwe potentiële werkgever van de werknemer u vraagt om toelichting te geven over de beëindiging van de samenwerking. Ook hier dient u voorzichtig te zijn en moet u in de eerste plaats zeker zijn dat uw voormalige werknemer de toestemming heeft gegeven om hier informatie over te geven. Zo gaan er in de praktijk zgn. toestemmingsverklaringen rond, op basis waarvan u informatie kan delen over de beëindiging van de samenwerking. Soms duidt de werknemer u aan als referentiepersoon op zijn of haar cv, waardoor u eerst een kopie van het cv moet opvragen en daarna pas informatie kan delen (indien u effectief als referentiepersoon opgenomen staat). De Gegevensbeschermingsautoriteit aanvaardt dit immers als een vorm van toestemming van de werknemer.

Concreet: breng goed in kaart welke personen noodzakelijk zijn om de communicatie te ontvangen. Bij twijfel kiest men er beter voor om niet te communiceren.

Tip 4: Gebruik de juiste kanalen om te communiceren

Als werkgever zal u goed moeten bekijken welk mediumkanaal u zal gebruiken om uw boodschap te verspreiden. Er zijn immers verschillende mogelijkheden naargelang de doelgroep die men wil bereiken.

Een interne communicatie van de beëindiging van de samenwerking via een bericht op het intranet van de onderneming werd in het verleden door de Gegevensbeschermingsautoriteit reeds gekwalificeerd als een te verregaande manier van communiceren aangezien ze meer mensen zou kunnen bereiken dan noodzakelijk. Het geniet daarom de voorkeur om een gerichte e-mail te verzenden naar de interne personen die gebaat zijn bij deze communicatie aangezien het bv. invloed heeft op rapporteringslijnen of de organisatie van de dienstverlening.

Het arbeidshof te Hasselt oordeelde nog maar recent dat een perscommunicatie via de website van een voetbalclub een geschikt medium kan zijn om te communiceren omtrent de beëindiging van de arbeidsovereenkomst “gelet op een reële en maatschappelijke nood die zou bestaan in het kader van de tewerkstelling van publieke figuren”. Dit wil uiteraard niet zeggen dat de website van iedere andere onderneming daarom een geschikt medium is om te communiceren over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Dit zal onder meer afhangen van het aanzien en de bekendheid van de onderneming en de impact die de beslissing zou kunnen hebben op de buitenwereld.

In het kader van de beoordeling van het misbruik van ontslagrecht kwamen verschillende rechtbanken alvast tot de conclusie dat een gedetailleerde communciatie via sociale media (bv. Facebook) niet in lijn is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Daarbij wordt verwezen naar het feit dat ook hier méér mensen dan noodzakelijk kennis kunnen nemen van informatie die hen niet aanbelangt, waardoor de reputatie en verdere tewerkstellingsmogelijkheden van de werknemer in het gedrang komen.

Ook een out of office van de werknemer is geen geschikt medium om te communiceren over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Concreet: kies voor het kanaal waarmee u uitsluitend de mensen kan bereiken die op de hoogte moeten zijn van de beëindiging van de samenwerking.

Tip 5: Maak afspraken met de betreffende werknemer

Het is natuurlijk perfect mogelijk om op voorhand bepaalde afspraken te maken met de betreffende werknemer over de wijze waarop er gecommuniceerd wordt omtrent de beëindiging van de samenwerking en de inhoud ervan. In dat kader zal de toestemming van de werknemer dan de juridische grondslag zijn op basis waarvan de communicatie en gegevensverwerking gebeurt, hetgeen conform de Algemene Verordening Gegevensbeschermings gerechtvaardigd is.

Sommige omstandigheden lenen er zich echter niet toe om hier op voorhand afspraken rond te maken, bv. in het kader van een ontslag om dringende reden of wanneer de werkrelatie verzuurd is geraakt. Maar soms is dit wel het geval, bv. in een dading die wordt afglesoten tussen de werknemer en de werkgever. Af en toe worden daarin clausules voorzien waarin opgenomen wordt welke ruchtbaarheid er aan de beëindiging van de samenwerking mag worden gegeven en soms worden er geheimhoudingsclausules voorzien met de specifieke verbintenis om niet slecht over elkaar te spreken.

Concreet: goede afspraken maken goede vrienden. Dat is in het arbeidsrecht niet anders.

Bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst komt veel meer kijken dan de loutere beëindiging op zich. Ook de wijze waarop intern dan wel extern gecommuniceerd wordt over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wordt steeds meer relevant en belangrijk. Heeft u vragen over de wijze waarop u dit moet aanpakken of moet opstellen? Aarzel dan niet om onze experten arbeidsrecht te contacteren. Wij staan u hierin graag bij.

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sid Van Wellen

Sid Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sid Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Joëlle Gillemot

Joëlle Gillemot behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is behulpzaam, doortastend, loyaal en begaan met de problemen van de cliënt waarvoor zij een passende oplossing zoekt.

Joelle Gillemot - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht

Caro Gijsels

Caro Gijsels behaalde in 2024 de titel Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht, het gerechtelijk recht en het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht.

In september 2024 trad Caro toe tot de balie van Antwerpen en vervoegde ze zich als advocaat bij het team van Forum Advocaten. Binnen het kantoor legt ze zich vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht).

Caro Gijsels - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Roxane Rouffart

Roxane is een echte ondernemer. Het mag vooruit gaan. Ze schat de belangen van cliënten correct in en gaat er voluit voor.

Roxane Rouffart - Advocaat Bouwrecht, Omgevingsrecht en Overheidsrecht

Jitske Adriaenssens

Jitske Adriaenssens behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen, met een bijzondere focus op het aansprakelijkheidsrecht en het overeenkomstenrecht.

Zij is advocaat bij FORUM Advocaten sedert 2025 en legt zich binnen het kantoor vooral toe op het vastgoedrecht.

Jitske Adriaenssens - Advocaat Bouwrecht en vastgoedrecht