6 januari 2025

New year, new laws! De veranderingen in het arbeidsrecht vanaf 1 januari ’25!

Nu het nieuwe jaar is aangebroken zijn er weer enkele veranderingen op til in het Belgische arbeids- en het sociale zekerheidsrecht. In deze blog leest u alles wat u als werkgever moet weten over de nieuwigheden vanaf 1 januari 2025.

  1. Verhoging van het pleegouder- en adoptieverlof

Vanaf 1 januari 2025 wordt het pleegouder- en het adoptieverlof opgetrokken voor de pleeg-/adoptie ouder, of voor beide pleeg-/adoptieouders samen, met vier weken.

Het pleegouderverlof wordt toegekend aan werknemers die door de rechtbank werden aangesteld als pleegouder. Het adoptieverlof wordt dan weer toegekend in het kader van de adoptie van een minderjarig kind. Mensen die pleeg-, dan wel adoptieouder worden, hebben vanaf januari 2025 de mogelijkheid om hun arbeidsovereenkomst eenmalig te schorsen voor maximaal tien weken (in de plaats van de eerdere negen weken). In 2027 zal de toekenning van deze schorsingsmodaliteit een laatste keer worden opgetrokken, waardoor het totaal aantal weken vanaf dan elf weken zal bedragen.

  1. Verplichte aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector

Daarnaast zal per 1 januari 2025 ook de overgangsperiode eindigen inzake de verplichte aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector.

In januari 2024 trad de verplichte aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector in werking. Werknemers uit de schoonmaaksector dienden hun aanwezigheid dan ook telkens te registreren via Check In and Out at Work. Tot hiertoe was er een overgangsperiode, waardoor er nog geen sancties werden opgelegd door inspectiediensten (tenzij er fraude werd ontdekt). Deze overgangsperiode nam een einde op 31 december 2024, waardoor inspectiediensten vanaf 1 januari 2025 wél sancties kunnen opleggen in geval van de niet-naleving van deze wettelijke verplichting. Een gewaarschuwd werkgever is er twee waard. Neem dus de nodige maatregelen om tegemoet te komen aan deze verplichting, zodoende sancties te vermijden.

  1. Verhoging pensioenleeftijd

Ook in het kader van de pensioenwetgeving is er een belangrijke wijziging. Zo zal de wettelijke pensioenleeftijd die voorheen 65 jaar bedroeg (voor zover het pensioen daadwerkelijk en voor de eerste maal ingaat uiterlijk op 1 januari 2025) in 2025 stijgen.

De pensioenleeftijd voor zij die daadwerkelijk en voor de eerste maal met pensioen gaan ten vroegste op 1 februari 2025, zal 66 jaar bedragen. In 2030 volgt een verdere verhoging naar een wettelijke pensioenleeftijd van 67 jaar.

  1. Gebruik elektronische controlekaart voor tijdelijke werkloosheid

Tot slot moet sinds 1 januari 2025 de controlekaart C3.2A in het kader van de tijdelijke werkloosheid elektronisch ingevuld worden.

Dit was al sinds september 2023 mogelijk voor alle werknemers die tijdelijk werkloos werden gesteld, doch konden ze toen ook nog de papieren controlekaart C3.2A blijven gebruiken. Dit laatste is vanaf januari 2025 dus geen optie meer, daar de elektronische aangifte een verplichting wordt. Werknemers zullen de controlekaart voortaan dan ook altijd elektronisch dienen in te vullen. Het gebruik van de papieren controlekaart zal dan ook volledig verdwijnen, behoudens voor werknemers van de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven.

Als werkgever is het dan ook belangrijk om uw werknemers te wijzen op deze verplichting.  Begeleid ook uw werknemers hierbij, zeker wanneer zij digitaal ongeletterd zijn. Het is immers belangrijk dat zij de controlekaart correct invullen.

Naast bovenstaande wijzigingen zijn er ook nog andere wijzigingen doorgevoerd. Te denken valt aan de indexering van de loonbedragen uit de arbeidsovereenkomsten, sectorale indexeringen, de indexering van de kilometervergoeding, de indexering van de grensbedragen voor kostenvergoedingen aan vrijwilligers…

Heeft u verdere vragen omtrent de gevolgen van deze wijzigingen voor u als werkgever, dan wel als werknemer? Contacteer dan zeker een van onze specialisten arbeidsrecht zodat wij u op maat kunnen adviseren. Ook voor al uw andere vragen met betrekking tot het arbeidsrecht en het sociaal recht kan u bij ons terecht.

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Joëlle Gillemot

Joëlle Gillemot behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is behulpzaam, doortastend, loyaal en begaan met de problemen van de cliënt waarvoor zij een passende oplossing zoekt.

Joelle Gillemot - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht