27 november 2023

Deadline voor de implementatie van de interne meldingsprocedure

Ten laatste op 17 december 2023 moeten ondernemingen met 50 tot 249 medewerkers een intern meldingskanaal hebben geïmplementeerd, in het kader van de zogenaamde klokkenluidersregeling. Wat dit precies betekent en hoe u uw onderneming in overeenstemming brengt met deze regelgeving, leest u in deze blog.

De klokkenluidersregeling

De Europese Richtlijn nr. 2019/1937 heeft betrekking op de bescherming van melders van inbreuken op het Unie- of nationale recht vastgesteld binnen een juridische entiteit, de zogenaamde ‘klokkenluiders’. Deze richtlijn werd al eerder besproken in ons blogbericht van 28 april 2022, maar verdient ook nu de aandacht aangezien de regeling, die eind vorig jaar eindelijk omgezet werd naar nationale wetgeving, weldra geïmplementeerd moet zijn in ondernemingen met tussen de 50 tot 249 werknemers.

Principe
De wet van 28 november 2022, die de Europese Richtlijn omzet, voorziet in een bescherming voor zogenaamde ‘klokkenluiders’. Het gaat dan om personen die informatie onthullen over activiteiten binnen een private, dan wel publieke organisatie die als illegaal, onwettig, onethisch of frauduleus kan worden beschouwd. Het is vanzelfsprekend dat deze klokkenluiders beschermd moeten worden tegen mogelijke represailles, zoals een abrupt ontslag. Vandaar dat er ook specifieke meldingskanalen opgezet moeten worden, zoals een interne meldingsprocedure.

Voor de algemene informatie en uiteenzetting van de richtlijn verwijzen we u graag door naar ons eerdere blog van 28 april 2022: Jana Kern en Maxime Jeanray, “Doet de klokkenluidersregeling een belletje rinkelen?”, Forum Academy, https://forumadvocaten.be/2022/04/28/doet-de-klokkenluidersregeling-een-belletje-rinkelen/. In wat volgt wordt vooral toegespitst op de verplichte interne meldingsprocedure die weldra geïmplementeerd moet worden.

De interne meldingsprocedure
De voorgenoemde wet legt aan organisaties met tussen de 50 en de 249 medewerkers de verplichting op om ten laatste 17 december 2023 een intern meldingskanaal op te zetten, zodat medewerkers de kans krijgen om wantoestanden in de organisatie of binnen de desbetreffende entiteit intern te melden.

De implementering van zo’n intern meldingskanaal vereist het doorlopen van een bepaald proces.
Zo zal er, conform artikel 11, §1 van de voorgenoemde wet, allereerst overleg gepleegd moeten worden met de sociale partners.

Vervolgens dient een intern meldingskanaal geïmplementeerd te worden door:

  • Een onpartijdige meldingsbeheerder aan te stellen binnen de organisatie;
  • Het beheer toe te vertrouwen aan een derde.

Hierbij is het belangrijk dat de procedure voldoet aan de bij wet bepaalde voorwaarden, dewelke de vertrouwelijkheid van de identiteit van de melder en de onpartijdige opvolging van een melding moeten waarborgen, door:

  1.  Informatie te verstrekken aan de werknemers over het meldkanaal;
  2.  Schriftelijke of mondelinge meldingen mogelijk te maken;
  3. De vertrouwelijkheid van de identiteit van de klokkenluider en betrokken derden te beschermen;
  4. Persoonsgegevens te verwerken in overeenstemming met de relevante wetgeving;
  5. Gehoor te geven aan de melding door:
    a. Aan de klokkenluider het ontvangst van de melding te bevestigen binnen zeven dagen na ontvangst en;
    b. Binnen een redelijke termijn (max. 3 maanden na verzending van de ontvangstbevestiging) feedback te verschaffen.
  6.  Alle meldingen te bundelen in een register, hetgeen bijgehouden wordt tot het einde van de contractuele relatie.

Sancties
De werkgever die nalaat een interne meldingsprocedure op te zetten, wordt bestraft met een sanctie van niveau 4 conform artikel 133/1 van het Sociaal Strafwetboek.

Concreet betekent dit dat de werkgever het risico loopt om veroordeeld te worden tot een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en een strafrechtelijke geldboete van 4.800 tot 48.000 euro of uit een van die straffen alleen, hetzij een administratieve geldboete van 2.400 tot 24.000 euro.

Ga dus als de bliksem aan de slag, als u nog geen stappen hebt ondernomen om een intern meldkanaal op te zetten binnen uw organisatie. Forum Advocaten staat u graag bij wat betreft de implementatie van de klokkenluidersregeling in uw onderneming. Heeft u nog specifieke vragen? Aarzel dan niet om een advocaat arbeidsrecht, met diepgaande expertise op vlak van beschermde werknemers, te contacteren.

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht