18 augustus 2021

Categorieën: Bouwrecht

Zorgwonen: ouderen in mobiele woonunits?!

We worden niet wild van de nieuwe regeling rond zorgwonen. De intenties zijn nochtans (op het eerste zicht) goed, nl. Vlamingen met een zorgnood zo lang mogelijk in hun thuisomgeving laten vertoeven. Maar wordt deze doelstelling voldoende gerealiseerd door de decretale wijzigingen of creëert deze vooral nieuwe Vlaamse verrommeling en (handhavings) problemen?

 

Verruiming van de meldingsplicht

Het decreet van 18 juni 2021 wijzigt de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (hierna VCRO) van 15 mei 2009 en voorziet in een vereenvoudiging van de regeling rond zorgwonen.

Deze vereenvoudiging komt er in het kader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. In de strategische visie staat het volgende te lezen:

De samenstelling van de bevolking verandert als gevolg van migratie, vergrijzing en gezinsverdunning. De vraag naar inkomensgerelateerd wonen blijft ook belangrijk. Het woningbestand moet op deze trends mee evolueren waarbij het opvangen van de vraag naar kwalitatieve compacte woongelegenheden, nieuwe vormen van samenwonen en het realiseren van een sociale mix (jong/oud, alleenstaanden/gezinnen, multicultureel, inkomen, enz.) een opgave is. (…). Nieuwe woonvormen zoals groepswonen, meer-generatie-wonen, gemeenschappelijk wonen, zorgwonen of flexibele levensloopbestendige woongelegenheden, vereisen aandacht binnen een kwalitatieve gebiedsontwikkeling, maar ook op perceelsniveau

De decreetswijziging moet ertoe bijdragen dat de mogelijkheden om thuis te blijven wonen versterkt worden. Daardoor zouden meer zorgbehoevenden in hun vertrouwde omgeving kunnen verblijven en zou de residentiële opvang uitgesteld kunnen worden.

 

Probleem huidige regeling

Zorgwonen werd gezien als het creëren van een ondergeschikte wooneenheid in een bestaande woning zodat maximum twee oudere of hulpbehoevende personen kunnen wonen bij iemand die hen de nodige zorg kan verlenen. De zorgbehoevenden kunnen zowel de hoofdwoning als in de ondergeschikte woning wonen.

In geval van zorgwonen bestond reeds een meldingsplicht (in plaats van een vergunningsplicht).

Het was echter enkel mogelijk om op deze procedure beroep te doen wanneer bij de creatie van een zorgwoning een kleinere ondergeschikte wooneenheid wordt opgezet binnen een bestaande woning waar maximum twee personen (waarvan één iemand minstens 65 jaar of zorgbehoevend is) kunnen wonen. Niet elke woning is echter geschikt om kleinere ondergeschikte wooneenheden in te creëren.

In andere gevallen moest een lang(er) omgevingsvergunningstraject met architect doorlopen worden, bijvoorbeeld wanneer het een zorgwoning betreft in een vrijstaand bijgebouw of in een mobiele zorgunit.

 

Oplossing nieuwe regeling

Door de decreetswijziging volstaat voor volgende vormen van zorgwonen een meldingsplicht:

  • binnen het bestaande bouwvolume van de woning
  • in een bestaand, hoofdzakelijk vergund vrijstaand bijgebouw
  • in een tijdelijke, verplaatsbare constructie/unit in de nabijheid van de hoofdwoning

Om de impact op de ruimtelijke ordening te beperken en de woonkwaliteit te bewaken, gelden er wel bepaalde voorwaarden. Deze kunnen betrekking hebben op de maximale oppervlakte van de constructie of specifieke vereisten betreffende de nutsvoorzieningen en afvoer van afvalwater.

Wanneer niet aan deze voorwaarden voldaan is, dan moet er wel een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aangevraagd worden. De creatie van de zorgwoning is dan nog steeds mogelijk, maar men zal wel het vergunningstraject moeten doorlopen.

 

Aandachtspunten

Er gelden in het kader van zorgwonen en de voorgenomen wijzigingen nog enkele aandachtspunten.

Ten eerste dient het effectief bewonen door de hulpbehoevende te gebeuren binnen twee jaar na de datum van de meldingsakte opdat de meldingsakte niet komt te vervallen.

Daarnaast is zorgwonen in een mobiele unit steeds tijdelijk. De plaatsing ervan beperkt zich tot een maximale periode van drie jaar per hoofdwooneenheid. Via een nieuwe melding kan deze periode eenmalig met drie jaar verlengd worden. Binnen drie maanden na de beëindiging dient de tijdelijke constructie te worden weggenomen.

Bovendien moet het einde van de zorgsituatie steeds gemeld worden. Besluit men om na het einde de zorgwoning te verhuren aan gezinnen of alleenstaanden ter huisvesting, dan zal eerst een omgevingsvergunning aangevraagd moeten worden.

 

Besluit

De wijziging van artikel 4.1.1 en 4.2.4 VCRO maakt het voortaan mogelijk om via een eenvoudige, snelle melding een zorgwoning te creëren door het plaatsen van een mobiele woonunit of door een bijgebouw te verbouwen.

Het is mogelijk dat deze wijziging ‘in zekere mate’ bijdraagt aan de doelstelling, nl. aan het voornemen om iedereen de kans te geven in zijn vertrouwde omgeving oud te worden. Toch kan de vraag gesteld worden of dit nu de manier is om het probleem van de (ouderen)zorg te benaderen.  De manier waarop voor de zoveelste keer ‘in de marge’ gemorreld wordt aan decretale bepalingen doet eerder de vraag rijzen of producenten die mobiele units in de tuin plaatsen niet meer voordelen hebben dan de ouderen in wiens voordeel het decreet geschreven zou (moeten) zijn.

Men kan toch niet ontkennen dat dit soort van ingrepen over het algemeen niet bijdraagt tot het bereiken van ruimtelijke kwaliteit en dat zulks eerder bijdraagt aan de mogelijke verdere verrommeling van het Vlaamse landschap. Of hoe tijdelijk denkt men dat de Vlaming een ‘tijdelijke verplaatsbare unit’ zal laten staan? Wie gaat er een nieuwe melding doen als men na een termijn van 3 jaar de mobiele unit nog drie jaar wenst te behouden? En wie gaat er drie jaar na beëindiging van de termijn de unit verwijderen?

Het wordt al snel weer een probleem van handhaving achteraf. De middelen en de tijd ontbreken om dit allemaal op te volgen. Laat staan dat het dan een prioriteit zou zijn om dergelijke zaken te vervolgen. Maar alles tezamen zal de nieuwe regeling (opnieuw) niet bijdragen aan ’s lands landschapsschoon. En een fundamentele oplossing voor het probleem van ouderenzorg zal het wellicht ook niet zijn.

“Foxwild” worden we dan ook niet van deze nieuwe regeling. De toekomst zal uitwijzen of zij haar doel bereikt of net voorbijschiet.

Indien u hierover verdere vragen zou hebben, kan u steeds terecht bij FORUM ADVOCATEN.

 

Reiner Tijs (met medewerking van zomerstagiaire Janne Dietvorst)

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht