20 maart 2020

Categorieën: Sociaal recht

Hoe wordt de werking van de besturen en administratieve rechtscolleges en de verhouding met de burger beïnvloed door het Coronavirus?

De federale regering heeft in de strijd tegen het Corona-virus een aantal dringende en uitzonderlijke maatregelen getroffen. Deze maatregelen hebben ook een impact op de dienstverlening van onder meer lokale overheden en de administratieve rechtscolleges. Daarnaast heeft de Vlaamse regering ook het licht op groen gezet voor het zogenaamde ‘Nooddecreet’ om een oplossing te bieden voor moeilijkheden m.b.t. urgente vergunningverlening en om te kunnen voorzien in aangepaste proceduretermijnen. Hierna bieden we u een beknopt overzicht van de belangrijkste maatregelen.

 

Maatregelen voor de werking van de besturen

De dienstverlening op het gemeentelijk niveau

In principe wordt er in alle gemeenten een minimale dienstverlening gegarandeerd. Echter, gelet op de social distancing-maatregelen dient men rekening te houden met een verminderde bezetting op de gemeentediensten waardoor de afhandeling van dossiers kan verschillen van gemeente tot gemeente.

Daarom is het raadzaam om steeds rechtstreeks contact op te nemen met de desbetreffende gemeentedienst indien u vragen heeft. De uitzonderlijke en aangepaste maatregelen worden immers permanent geëvalueerd en veranderen dagelijks.

 

De dienstverlening op het provinciaal niveau

Ook op het niveau van de provincies draagt men bij tot een maximale beperking van de verdere verspreiding van het Corona-virus. Zo zullen er bij de Deputatie van de provincie Antwerpen geen fysieke hoorzittingen meer plaatsvinden, maar kunnen partijen wel nog schriftelijk of telefonisch worden gehoord.

Het hoorrecht kan schriftelijk worden uitgeoefend door per e-mail (omgevingsberoepen@provincieantwerpen.be) of via het omgevingsloket uw standpunten mee te delen aan de Deputatie én aan alle gekende partijen.

Indien u toch mondeling uw standpunten zou willen toelichten, kan u ook verzoeken om telefonisch te worden gehoord. In dat geval dient u de dag voorafgaand aan de hoorzitting voor 12:00 uur één telefoonnummer per partij door te geven aan de Deputatie waarop u bereikt kan worden. Daarnaast dient u dit ook kenbaar te maken aan de andere betrokken partijen, zodat ook zij één telefoonnummer kunnen doorgeven.

Verder is het ook opnieuw aangeraden om steeds rechtstreeks contact op te nemen met de desbetreffende Deputatie indien u vragen heeft. De provinciale diensten blijven in principe steeds bereikbaar via e-mail of per telefoon. De getroffen maatregelen kunnen ook hier verschillen van provincie tot provincie.

 

Maatregelen voor de werking van de administratieve rechtscolleges

De werking van de dienst van de Bestuursrechtscolleges

Ook de DBRC – bestaande uit het Handhavingscollege, de Raad voor Vergunningsbetwistingen en de Raad voor Verkiezingsbetwistingen – heeft een aantal aangepaste maatregelen getroffen om de verspreiding van het Corona-virus zoveel als mogelijk tegen te gaan en de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

Zo worden procespartijen, die werden opgeroepen voor de zittingen van24 en 31 maart2020, met aandrang verzocht om af te zien van de behandeling van de vordering tot vernietiging ter zitting waardoor deze zaken vervolgens onmiddellijk in beraad kunnen worden genomen met het oog op een uitspraak.

Verder blijft ook de dienstverlening van de griffie gegarandeerd. Zo zal de griffie tijdens de openingsuren steeds bereikbaar zijn via e-mail of per telefoon en worden alle poststukken behandeld. Gedurende heel de maand2020 (en mogelijks langer) zullen de kantoren echter niet toegankelijk zijn voor externe bezoekers.

 

De werking van de Raad van State, afdeling bestuursrechtspraak

De zittingen van de afdeling Bestuursrechtspraak worden beperkt tot het absoluut noodzakelijke. Zo zullen onder meer alleen de vorderingen met uitdrukkelijke inroeping van de uiterst dringende noodzakelijkheid (UDN’s) worden ingeschreven op de rol, worden ingeleid en behandeld. Andere zittingen worden verplaatst naar een latere datum. In principe worden procederende partijen en hun advocaten hiervan tijdig verwittigd.

Verder is er ook een minimale dienstverlening bij de griffie. De griffie zal van 16 maart2020 tot en met 19 april2020 gesloten zijn voor het publiek.

In zeer dringende situaties kunnen rechtzoekenden wel gebruik maken van het telefoonnummer 02234 96 11 of van het e-mailadres dringend@raadvst-consetat.be.

Deze uitzonderlijke en voorlopige maatregelen worden permanent geëvalueerd en waar nodig aangepast.

 

De werking van de Raad van State, afdeling wetgeving

Ook de werking van de afdeling Wetgeving wordt aangepast. Verdere maatregelen hieromtrent zijn meegedeeld aan alle adviesvragende overheden. In principe wordt er echter wel naar gestreefd om de adviezen binnen de gevraagde termijn te verstrekken.

 

Een Nooddecreet met maatregelen inzake vergunningsplichten en proceduretermijnen

Een nooddecreet

In het Vlaams parlement werd op 18 maart2020 een Nooddecreet aangenomen waarbij er een vrijstelling wordt toegestaan voor de bouw en uitbating van bijkomende ziekenhuis- en andere verzorgingsfaciliteiten, evenals productiefaciliteiten voor geneesmiddelen en medisch materiaal én onderzoeksinstellingen die de gevolgen van deze noodsituatie voorkomen en opvangen.

Daarnaast is er ook een delegatie van bevoegdheden aan de Vlaamse regering om, indien sprake is van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, dwingende proceduretermijnen op te schorten en/of te verlengen en om tijdelijk bepaalde procedureverplichtingen aan te passen.

 

Vrijstelling van de omgevingsvergunning

Net zoals in China reeds is voorgevallen en nu in Italië nog steeds het geval is, kan een aanhoudende crisis omtrent het Corona-virus leiden tot een grote impact op de bestaande gezondheidsstructuur. De capaciteit van zowel ziekenhuizen, verzorgingsinstellingen, laboratoria als faciliteiten voor de snelle productie van geneesmiddelen en medisch materiaal zal onder druk komen te staan en de vraag naar bijkomende extra (tijdelijke) faciliteiten is reëel.

Onze huidige regelgeving voorziet momenteel echter niet in een juridisch kader om op een snelle en efficiënte manier in deze uitzonderlijke omstandigheden een vrijstelling te kunnen verlenen voor de omgevingsvergunningsplicht. De vrijstellingsmogelijkheden die er al bestaan, hebben echter een beperkt toepassingsgebied en gelden niet voor bovengenoemde constructies.

Voorts is de Vlaamse overheid ertoe gehouden om vergunningsaanvragen binnen bepaalde termijnen te behandelen. Daarnaast moeten ook bepaalde procedurele verplichtingen worden gerespecteerd, bijvoorbeeld de organisatie van een openbaar onderzoek en het inwinnen van adviezen. Doorgaans bestaat ook een administratieve beroepsmogelijkheid, welke schorsende werking heeft.

Dit alles maakt dat een zeer snelle uitbreiding van de productiecapaciteit voor geneesmiddelen en medisch materiaal, de capaciteit van ziekenhuizen en andere verzorgingsinstellingen niet mogelijk is om een imminente civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid het hoofd te bieden.

Voorliggend decreet voorziet nu echter in een vrijstellingsmogelijkheid van de omgevingsvergunningsplicht. Deze afwijkingsregeling geldt overeenkomstig artikel 4, 3° van dit decreet alleen voor constructies, functiewijzigingen en exploitaties die tot doel hebben de productie van geneesmiddelen en medisch materiaal, de ziekenhuiscapaciteit en de capaciteit van andere zorgvoorzieningen, verzorgingsinrichtingen of onderzoeksinstellingen te verhogen of te verbeteren om de gevolgen van de civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, zoals deze werd vastgesteld door de Vlaamse Regering, te voorkomen of te kunnen opvangen.

Bovendien bepaalt artikel 4,2° voorts ook dat de Vlaamse regering deze civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid kan laten vaststellen voor een periode van maximaal 180 opeenvolgende dagen. Deze periode kan worden verlengd voor een bijkomende periode van maximaal 180 opeenvolgende dagen.

De betrokken instanties kunnen na de vaststelling van de startdatum van een civiele noodsituatie meteen gebruik maken van voorliggende afwijkingsregeling, mits zij aan de gestelde voorwaarden voldoen. Farmaceutische bedrijven, bedrijven die medisch materiaal produceren, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, verzorgingsinrichtingen of (medische) onderzoeksinstelling vallen onder meer onder ‘betrokken instanties’. Men heeft echter geopteerd om géén limitatieve opsomming te geven van wat valt onder ‘betrokken instanties’, omdat men bewust het toepassingsgebied zo ruim mogelijk wil houden.

Voorts bepaalt artikel 4 van het Nooddecreet ook dat een instantie uiterlijk de dag voor de start van de werken of de exploitatie de Vlaamse Regering en de betrokken gemeente(n) in kennis moet stellen van de intentie om de afwijkingsregeling toe te passen. Het omgevingsloket is echter niet voorzien om een dergelijke kennisgeving te doen. Bijgevolg dient de kennisgeving te gebeuren door te mailen naar GOP.omgeving@vlaanderen.be of door een brief te sturen naar het Departement Omgeving.

 

Aangepaste proceduretermijnen en procedureverplichtingen

Mocht de coronacrisis (nog) grotere proporties aannemen, dan bestaat de kans dat er geen minimale dienstverlening kan gegarandeerd worden door de Vlaamse en lokale administraties waardoor de continuïteit van het Vlaamse bestuursapparaat in gedrang komt. Theoretisch zou dit als gevolg kunnen hebben dat bepaalde aanvragen niet binnen de gestelde termijnen behandeld worden of dat bepaalde adviestermijnen niet kunnen worden gerespecteerd.

Vandaar dat dit Nooddecreet, in deze uitzonderlijke situatie, de mogelijkheid voorziet in artikel 5 dat de Vlaamse regering kan besluiten om bepaalde dwingende termijnen op te schorten of te verlengen.

Daarnaast kan ook de noodzaak blijken om bepaalde procedurele verplichtingen tijdelijk aan te passen, denk maar aan de organisatie van een openbaar onderzoek of de organisatie van een hoorzitting. Zo kan er bijvoorbeeld voor worden geopteerd om een hoorzitting tijdelijk te vervangen door een schriftelijke procedure.

De toepassing door de Vlaamse Regering van deze uitzonderingssituatie is echter beperkt tot de duurtijd van de vastgestelde civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid.

We proberen duidelijkheid te scheppen in onzekere tijden en begrijpen dat al deze veranderingen niet evident zijn. Indien u hieromtrent nog vragen heeft, kan u altijd bij ons terecht.

 

Florentina Alimusaj & Reiner Tijs

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Joëlle Gillemot

Joëlle Gillemot behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is behulpzaam, doortastend, loyaal en begaan met de problemen van de cliënt waarvoor zij een passende oplossing zoekt.

Joelle Gillemot - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht

Caro Gijsels

Caro Gijsels behaalde in 2024 de titel Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht, het gerechtelijk recht en het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht.

In september 2024 trad Caro toe tot de balie van Antwerpen en vervoegde ze zich als advocaat bij het team van Forum Advocaten. Binnen het kantoor legt ze zich vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht).

Caro Gijsels - Advocaat Social recht en arbeidsrecht