12 januari 2024

(Flits)controles aangekondigd door de SIOD: hierop moet u letten!

Nu het nieuwe jaar haar aanvang heeft genomen, kondigt de sociale inlichtingen- en opsporingsdienst (verder: SIOD) nieuwe controles aan binnen diverse sectoren. Zo zullen er in 2024 flitscontroles plaatsvinden in de bouwsector, de verhuissector, de horeca, de groene sectoren en de transportsector. In deze blog leest u alles wat u op voorhand kan doen om zo goed als mogelijk voorbereid te zijn op een dergelijke controle.

1. Flitscontroles door de SIOD

In het kader van de uitvoering van het Actieplan Sociale Fraudebestrijding 2023-2024 voert de SIOD verscheidene flitscontroles uit binnen diverse sectoren. Tijdens deze flitscontroles bezoeken inspecteurs van de SIOD verschillende ondernemingen binnen een welbepaalde sector. Zo heeft de SIOD reeds aangekondigd om in januari ’24 flitscontroles uit te voeren in de bouwsector (incl. elektrotechniek en metaal); in maart ’24 de verhuissector; in juni ’24 de horeca; in september ‘24 de groene sectoren en in november ’24 de transportsector (incl. bussen en trucks).

De SIOD controleert hiermee de naleving van de sociale wetgeving, met als uiteindelijke doel om overtreders bewust te maken van de niet-naleving van de sociale wetgeving. Dit zou dan op termijn moeten leiden tot een gedragswijziging om de sociale wetgeving beter na te leven. De controles hebben dus een preventief en informatief doel. Enkel in geval van ernstige inbreuken op de sociale wetgeving, zal de SIOD overgaan tot verbalisering.

Met het oog op deze controles heeft de SIOD per sector een interessante checklist uitgevaardigd. Deze checklist biedt u als werkgever de mogelijkheid om een zelfcontrole te verrichten, zodanig dat u eventuele onregelmatigheden voortijdig kan opsporen en kan regulariseren. Hiermee vermijdt u dus problemen bij een eventuele latere controle door de SIOD. Wij hebben deze checklists alvast geanalyseerd en zetten hierbij voor u de belangrijkste elementen op een rij, zodanig dat u goed voorbereid bent op een controle door de SIOD. U vindt de volledige checklists voor de verschillende sectoren via de website van de SIOD (https://www.siod.belgie.be/nl/checklists).

2. Algemeen

2.1 Controle van documenten

Via een bedrijf- of werfcontrole zullen de inspecteurs van de SIOD nagaan of er al dan niet sprake is van zwartwerk, illegale tewerkstelling etc. Hiervoor zullen ze aan de werkgever, dan wel de werknemer bepaalde informatie en documentatie opvragen.

Wanneer de SIOD een bedrijfscontrole uitvoert, dan kunnen zij bepaalde documenten opvragen. Zorg er dus steeds voor dat u over onderstaande documenten beschikt, zodanig dat hierover geen problemen kunnen ont-staan bij een eventuele controle.
1. Bewijs van inschrijving bij de KBO;
2. Bewijs van inschrijving bij de RSZ (nummer van de werkgever);
3. Bewijs van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen;
4. Dimona-aangifte (onmiddellijke aangifte van tewerkstelling);
5. Arbeidsreglement met alle werkroosters alsook bewijs van registratie;
6. Prestatie- en loongegevens gegevens van de werknemers, waaronder:

  • Individuele rekening;
  • Loonfiches;
  • Prestatielijsten;
  • Betaalbewijzen…

7. Arbeidsovereenkomsten, met eventuele addenda:

  • Voor voltijdse werknemers indien deze overeenkomst schriftelijk is opgesteld;
  • Deeltijdse schriftelijke arbeidsovereenkomsten met werkrooster;
  • Uitzendcontracten;
  • Studentenovereenkomsten.

8. Afwijkingsdocument of registratiesysteem voor deeltijdse werknemers (indien meer uren, minder uren of wisselen van werkrooster ten opzichte van het voorziene vaste of variabel werkrooster);
9. Indien er gewerkt wordt met uitzendkrachten:

  • De overeenkomst voor uitzendarbeid tussen gebruiker en uitzendkantoor;
  • De arbeidsovereenkomst tussen het uitzendkantoor en de uitzendkracht (eventueel elektronisch op de laptop, smartphone van de werknemer met vermelding van zijn werkrooster. Zo niet, is de bekendmaking van de werkroosters de verantwoordelijkheid van de gebruiker);

10. Arbeidsongevallenverzekering;
11. Bij tewerkstelling van niet-Belgische werknemers of zelfstandigen kunnen volgende documenten gevraagd worden:

  • De arbeidskaarten en/of arbeidsvergunningen en verblijfsvergunningen voor niet EU-onderdanen;
  • Beroepskaarten voor buitenlandse zelfstandigen die niet vrijgesteld zijn (niet EU-onderdanen);
  • Limosameldingen met L1-document;
  • A1-document;
  • Prestatiebladen.

Wanneer de SIOD een controle uitvoert op de werf dan dienen ook de werknemers en alle anderen aanwezigen te beschikken over bepaalde documenten. Licht uw werknemers en/of uitzendkrachten hierover in, zodanig dat ook zij goed voorbereid zijn op een werfbezoek door de SIOD.
1. Identiteitsdocumenten;
2. Arbeidskaarten en verblijfsvergunningen (voor niet EU-onderdanen);
3. Arbeidsovereenkomsten met werkroosters en afwijkingsdocumenten voor deeltijdse werknemers;
4. Controlekaarten voor werkloze werknemers

  • C3A (blauwe kaart): volledig werkloze;
  • C3.2A (wit blad): tijdelijke werkloze;
  • C3D (wit blad): deeltijdse werknemer met aanvullende werkloosheidsuitkeringen;
  • C3C (gele kaart): vrijgestelde werkloze;

5. De “toestemming deeltijdse werkhervatting” voor arbeidsongeschikte werknemers;
6. De (elektronische) arbeidsovereenkomst van de uitzendkracht met het uitzendbureau;
7. A1 (kan eventueel achteraf worden voorgelegd);
8. Limosa-aangifte, indien het geen Belgische werknemer betreft (eventueel achteraf).

2.2 Opgelet met het gebruik van “toegestane afwezigheid”

Voorts zal de SIOD ook een controle uitvoeren op het gebruik van “toegestane afwezigheid” in uw sociale documenten. Als werkgever dient u hier dan ook erg voorzichtig mee om te springen, hetgeen niet onlogisch is daar de werknemer voor dergelijke dagen geen loon ontvangt en misbruik dus vermeden moet worden.
De inspectie aanvaardt het gebruik van “toegestane afwezigheid” dan ook maar onder volgende voorwaarden:

  •  “Toegestane afwezigheid” gebeurt op verzoek van de werknemer;
  • Het akkoord der partijen zal voor elke dergelijke afwezigheidsdag moeten blijken uit een geschrift met opgave van de reden;
  • Op de dagen van “toegestane afwezigheid” moesten er normale arbeidsprestaties overeengekomen zijn;
  • Indien het om een deeltijdse werknemer gaat moet de werkgever het “afwijkingsdocument” effectief gebruiken, voor het niet presteren van deze uren;
  • De afwijking in de vorm van “toegestane afwezigheid” dient telkens door de werknemer ondertekend te worden.

3. Specifieke aandachtspunten binnen bepaalde sectoren

Naast bovenstaande documenten, zijn er ook enkele sectorspecifieke regels en verplichtingen die u dient na te leven. Binnen bepaalde sectoren zullen er dan ook nog sectorspecifieke documenten worden opgevraagd bij een dergelijke flitscontrole.

3.1 Bouwsector

Zo moeten de werkgevers in de bouwsector volgende documenten kunnen voorleggen tijdens een bedrijfsbezoek:

  • Aandelenregister;
  • Facturen;
  • Bewijs van aansluiting bij de P.D.O.K. (zijnde de Patronale Dienst voor Organisatie en Kontrole van de Bestaanszekerheidsstelsels) en het bewijs dat ze in regel zijn hiermee t.e.m. het vorige kwartaal;
  • Bewijs van aangifte van werf (AVW) en Checkin@work (C@W).

3.2 Horeca

Werkgevers in de horeca moeten, naast de algemene documenten van hierboven, ook volgende documenten kunnen voorleggen tijdens een flitscontrole:

  • Wat betreft gelegenheidswerknemers:
    • Dimona-aangifte;
    • Register voor werktijdregeling (hetgeen ook wordt gewaarmerkt en afgeleverd door het Waarborg en Sociaal Fonds van de Horeca);
    • Bewijs van het respecteren van de grenzen van gelegenheidsarbeid(ers).
  • Wat betreft flexi-job-werknemers:
    • Schriftelijke raamovereenkomst met o.a. de beschrijving van functie en loon;
    • Flexi-arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur of bepaald omschreven werk (incl. een dag-dimona-aangifte, indien de arbeidsovereenkomst voor een bepaald omschreven werk mondeling is, die tevens het begin en einde van de prestaties vermeldt).;
    • Bewijs van de registraties van de prestaties van de flexi-job-werknemers:
      • Via een alternatief tijdsregistratiesysteem of;
      • Via geregistreerd kassasysteem of;
      • Via dagelijkse aanwezigheidsregistratie bij de RSZ

3.3 Groene sectoren

Binnen de groene sectoren dient de werkgever ook het ingevulde gelegenheidsformulier voor te leggen, hetgeen werd aangekocht bij het Waarborg en Sociaal Fonds voor de Landbouw, hetzij het Waarborg en Sociaal Fonds voor het Tuinbouwbedrijf.

3.4 Transportsector

Werkgevers binnen de transportsector moeten tijdens een flitscontrole, naast de algemene documenten zoals hierboven genoemd, ook volgende gegevens kunnen overhandigen aan de inspecteurs van de SIOD:

  • Digitale tachograafgegevens;
  • Dagelijkse prestatiebladen;
  • Lijst van de vergunde voertuigen/nummerplaten;
  • Rittenbladen (indien deze beschikbaar zijn);
  • Vrachtbrieven;
  • Facturen;
  • Vergunningen;
  • Overeenkomsten van onderaanneming.

Ook de chauffeurs kunnen door de inspecteurs van de SIOD gecontroleerd worden tijdens een wegcontrole. Zij moeten tijdens zo’n controle over volgende bijkomende gegevens beschikken:

  • Rittenbladen;
  • Boorddocumenten;
  • Vergunningen;
  • Vrachtbrieven;
  • (Eventuele) huurovereenkomst van de vrachtwagen;
  • Tachograafgegevens die de chauffeur bij zich heeft (en ev. de bestuurderskaart en voertuigunits)
  • Afschrift van het arbeidsreglement dat aanwezig moet zijn in de vrachtwagencabine.

Voorkom problemen en spoor eventuele onregelmatigheden voorafgaand aan de flitscontroles op met deze checklists. Bent u werkzaam in een andere sector dan de bovenvermelde en wilt u ook voorbereid zijn op een eventuele (onaangekondigde) controle? Dan vindt u de checklist van de SIOD op: www.siod.belgie.be/nl/checklists.

Heeft u verdere vragen omtrent de flitscontroles van de SIOD of heeft u bijstand nodig na een dergelijke controle? Onze specialisten sociaal recht staan u graag bij en beantwoorden graag uw vragen met betrekking tot de verplichtingen binnen het arbeidsrecht en het sociaal recht.

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht