28 oktober 2022

Categorieën: Vastgoedrecht

Kan u als syndicus zomaar hogere voorschotfacturen uitschrijven gelet op de sterk gestegen energieprijzen?

Wat is de regel?

De voorschotbijdragen van de mede-eigenaars vormen de gewone inkomsten van de vereniging van mede-eigenaars en dienen als voorziening voor het betalen van de periodieke uitgaven, zoals o.a. de verwarmings- en verlichtingskosten van de gemeenschappelijke delen. Zij zijn het werkkapitaal van de vereniging van mede-eigenaars en worden vastgesteld in functie van de begroting, door de jaarlijkse algemene vergadering bepaald met inachtneming van de verhouding van het aandeel van ieder privé-gedeelte in de gemeenschappelijke delen (artikel 3.86, §3 nieuw Burgerlijk Wetboek).

Zo wordt op de algemene vergadering dan bepaald welk voorschotbedrag op welke vaste tijdstippen verschuldigd is, waarbij de begroting idealiter zo accuraat mogelijk werd gemaakt, zodat de mede-eigenaars op het moment van de definitieve, jaarlijkse afrekening te horen krijgen dat zij nog wat geld terugtrekken of niets moeten bijbetalen, minstens dat zij zo weinig mogelijk moeten bijbetalen.  U kan als syndicus dus in principe maar bijdragen vorderen die eisbaar zijn doordat ze gefiatteerd zijn door de algemene vergadering.

Echter, gelet op de huidige marktomstandigheden met hoge energieprijzen, zou het zomaar eens kunnen dat deze voorschotten te laag begroot zijn en er dus nog een gepeperde afrekening zal volgen na verloop van tijd terwijl de volgende algemene vergadering niet direct in het verschiet ligt. Kan u daar als syndicus op anticiperen door de voorschotbijdragen op eigen initiatief te verhogen, zonder dat u daarvoor goedkeuring van de algemene vergadering verkreeg?

Onvoorzienbare omstandigheid?

Als syndicus heeft u de bevoegdheid om zelf dringende maatregelen te nemen voor zover deze in het belang zijn van de vereniging van mede-eigenaars. Het betreft meer specifiek daden van voorlopig beheer alsook bewarende maatregelen (artikel 3.89, §5 nieuw Burgerlijk Wetboek). Bewarende maatregelen omvatten zowel materiële als juridische handelingen met een dringend karakter.

In principe zou u als syndicus dus kunnen beslissen om de voorschotten op te trekken, zonder daarover de mede-eigenaars te hebben laten stemmen op een algemene vergadering, om zo het dreigende gevaar van torenhoge eindafrekeningen te proberen op te vangen door te stellen dat een en ander dringend is en een (bijzondere) algemene vergadering dus niet afgewacht kan worden. Vereist is daarvoor dat het wel om een onvoorzienbare omstandigheid moet gaan. Er anders over oordelen zou immers betekenen dat men de syndicus een vrijbrief geeft om het begrip ‘daden van voorlopig beheer’ of ‘bewarende maatregel’ veel te vrij te gaan interpreteren.

Bij het begin van de energiecrisis kon men de plotse stijging van de energieprijzen vermoedelijk nog wel als onvoorzienbare omstandigheid kwalificeren om het optrekken van de voorschotten door de syndicus te kunnen verantwoorden. De vraag rijst of dat vandaag de dag nog steeds opgaat nu de energiecrisis al enkele maanden aanhoudt en het onvoorzienbaar karakter dus voor discussie vatbaar is.

Algemene vergadering ‘to the rescue’?

Veiligheidshalve, om discussie achteraf te vermijden en omdat u geen glazen bol heeft omtrent wat er zoal nog te gebeuren staat met betrekking tot bijvoorbeeld energieprijzen, last u als syndicus vandaag de dag toch maar beter een algemene vergadering of buitengewone algemene vergadering in waarin u zich als syndicus laat fiatteren om indien nodig de voorschotbijdragen bij te passen tot er voldoende financiële middelen voorhanden zijn om de energiefacturen te kunnen blijven betalen. U vraagt dan een mandaat om die beslissing te mogen nemen als u dat op basis van de cijfers nodigt lijkt.

De vereiste meerderheid die u daarvoor als syndicus nodig heeft is een meerderheid van 50% + 1.

Als de algemene vergadering weigert om u zo’n mandaat te verlenen, is dat natuurlijk haar volste recht, maar dan heeft u alleszins gedaan wat u kon. De voorschotbijdragen zullen dan ongewijzigd blijven maar nadien zullen de mede-eigenaars dan het eventuele verschil in de eindafrekening moeten bijpassen, zodat u na goedkeuring van de definitieve afrekening aan de mede-eigenaars een verzoek tot bijbetaling kan richten.

Heeft u hier nog vragen over? Neem dan zeker contact op met onze specialisten appartementsrecht zodat wij u op maat kunnen adviseren. Ook voor al uw andere vragen met betrekking tot mede-eigendom en bouw kan u bij ons terecht.

Sid Van Wellen & Ilse De Geyter

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht