27 maart 2020

Categorieën: Vennootschapsrecht

Sociale verkiezingen: de officiële kandidatenlijsten zijn er. (Update27/03/2020)

Tussen 17 maart2020 en 30 maart2020, afhankelijk van de gekozen datum voor de sociale verkiezingen, zullen de representatieve werknemersorganisaties hun kandidatenlijsten indienen. Hoe gaat u hier als werkgever mee om? Welke rechten en plichten hebben werkgevers en werknemers? Hieronder wordt een beknopt overzicht gegeven van alles wat u moet weten.

 

De impact van corona: uitstel van de sociale verkiezingen

Gelet op het coronavirus zijn de sociale partners overeengekomen om de sociale verkiezingen uit te stellen naar een nog nader te bepalen datum.

De procedure inzake sociale verkiezingen zal worden opgeschort vanaf dag X+36, hetgeen de dag betreft die volgt op de uiterlijke datum voor het indienen van de kandidatenlijsten. De kandidatenlijsten kunnen aldus nog worden neergelegd, zoals hierna wordt bepaald.

 

Het indienen van de kandidatenlijsten: wat, wie, wanneer en hoe?

Wat wordt er precies ingediend?

De lijsten met vermeldingen van alle personen die zich kandidaat stellen voor de sociale verkiezingen. Zoals uiteengezet in ons blogbericht van 14 november2019, dienen de kandidaten te voldoen aan verschillende kiesvoorwaarden.

 

Wie legt de kandidatenlijst neer?

De representatieve interprofessionele werknemersorganisaties kunnen kandidatenlijsten indienen bij de werkgever. Dit zijn alle interprofessionele organisaties van werknemers, die voor het hele land zijn opgericht en die in de Centrale Raad van het Bedrijfsleven en in de Nationale Arbeidsraad vertegenwoordigd zijn. Op dit ogenblik zijn dat het ABVV, het ACV en de ACLVB. Wanneer er meer dan 15 kaderleden worden tewerkgesteld, kan ook het NCK een kandidatenlijst indienen.

 

Wanneer moeten de kandidatenlijsten worden neergelegd?

Het indienen van de kandidatenlijsten dient ten laatste plaats te vinden op dag X+35. Dit is de 35e dag na de dag van de aanplakking van het bericht dat de datum van de sociale verkiezingen aankondigt. Afhankelijk van de gekozen verkiezingsdatum valt deze dag tussen 17 maart2020 en 30 maart2020.

 

Hoe moeten de kandidatenlijsten worden neergelegd?

De kandidatenlijsten kunnen op twee verschillende wijzen worden ingediend: op papier en via elektronische weg (via een webapplicatie van de FOD WASO). Mondeling kan men geen kandidaten voordragen.

Eens men een keuze heeft gemaakt voor het indienen van de kandidatenlijst via de ene of de andere weg, dient men deze weg consequent te bewandelen: iedere latere wijziging of vervanging van de kandidatenlijst dient te gebeuren overeenkomstig de oorspronkelijk gekozen methode (papier of elektronisch).

Wanneer men de kandidatenlijsten op papier indient, wordt de datum van indiening bepaald door de datum van verzending per post of de datum van de overhandiging van de kandidatenlijsten aan de werkgever.  Wanneer men kiest voor de elektronische weg, wordt de datum van indiening bepaald door de webapplicatie. Let wel: de lijsten van kandidaat-kaderleden voor de Ondernemingsraad dienen steeds op papier te worden ingediend.

Het indienen van de kandidatenlijsten via elektronisch weg biedt verschillende voordelen. Zo voorziet de FOD WASO in verschillende modelformulieren die men kan gebruiken om de kandidatenlijsten in te dienen.

 

De kandidatenlijst werd correct ingediend. Wat nu?

Toekennen van lijstnummers en aanplakking

Binnen een termijn van 5 dagen na het correct indienen van de kandidatenlijsten worden de lijstnummers toegekend. De toekenning van het lijstnummer gebeurt door de Minister van Werk.

Uiterlijk op X+40 dient de werkgever de ingediende kandidatenlijsten aan te plakken. Deze aanplakking dient neutraal te zijn (zonder logo’s, illustraties of kleuren) en dient te geschieden in de volgorde van de lijstnummers. De aanplakking mag worden bijgewoond door een lid van de organisatie die een kandidatenlijst heeft ingediend. De aanplakking mag ook vervangen worden door de werknemers een elektronisch document ter beschikking te stellen voor zover de werknemer hiertoe toegang hebben tijdens hun normale werkuren.

Let op: iedere aanplakking dient vergezeld te gaan met de volgende vermelding: “Om de afvaardiging die zal worden verkozen, een werkelijk vertegenwoordigd karakter te geven, hebben alle werknemers tot plicht aan de stemming deel te nemen”.

Gelet op het coronavirus zal het toekennen van de lijstnummers en de aanplakking ervan uitgesteld worden naar een latere datum. De termijnen zullen wellicht op een ander ogenblik een aanvang nemen van zodra de sociale partners hierover een akkoord hebben gevonden. Uiteraard hangt dit ook samen met de duurtijd van de coronacrisis.

 

Betwistingen omtrent de kandidatenlijst

In principe kunnen een er betwistingen bestaan omtrent de samenstelling van de kandidatenlijsten of de kandidaten zelf. Gelet op het coronavirus zullen de eventuele klachten en latere procedures voor de arbeidsrechtbank worden uitgesteld naar een latere datum. Van zodra de sociale partner hebben bepaald hoe het verdere verloop van de procedure inzake sociale verkiezingen zal verlopen, zullen de volgende stappen mogelijk zijn:

Binnen een termijn van 7 dagen na de aanplakking van de kandidatenlijsten door de werkgever, kan men een klacht indienen met betrekking tot deze kandidatenlijsten. Deze klacht kan worden ingediend door iedere persoon op de kandidatenlijst zelf en alle betrokken werknemersorganisaties en kaderledenorganisaties. Na het verstrijken van deze termijn worden de klachten door de werkgever voorgelegd aan de organisatie die de kandidaten heeft voorgedragen. Zij beschikken vervolgens over een termijn van 7 dagen om hun voorgedragen kandidatenlijsten na de klacht te wijzigen voor zover zij dit zouden nodig achten. De gewijzigde kandidatenlijsten worden nadien voor een tweede maal aangeplakt door de werkgever.

Ongeacht of er een klacht zou worden ingediend, kan de werkgever binnen een termijn van 14 dagen na het verstrijken van termijn om een klacht in te dienen, een beroep instellen bij de arbeidsrechtbank tegen de voordracht van kandidaten. De arbeidsrechtbank zal vervolgens binnen een termijn van 14 dagen uitspraak doen. Deze beslissing is niet vatbaar voor beroep of verzet.

Van zodra alle eventuele klachten werden behandeld en eventuele procedures werden doorlopen, zijn de kandidatenlijsten definitief. Op dat ogenblik bevindt men zich 13 dagen voor de effectieve dag van de sociale verkiezingen. De werkgever kan vervolgens overgaan tot het opstellen van de stembiljetten.

Let op: de termijnen zullen op een ander ogenblik een aanvang nemen van zodra de sociale partners hierover een akkoord hebben gevonden. Uiteraard hangt dit ook samen met de duurtijd van de coronacrisis.

 

Vijf zaken om te onthouden

De procedure inzake sociale verkiezingen zal wegens het coronavirus worden uitgesteld  naar een nog te bepalen datum. Iedere persoon die momenteel over een mandaat beschikt in een overlegorgaan zal zijn of haar bevoegdheden ondertussen behouden.
De kandidatenlijsten dienen tussen 17 maart2020 en 30 maart2020 te worden ingediend, afhankelijk van de datum waarop de verkiezingsdag wordt georganiseerd door de werkgever.
Van zodra de kandidatenlijsten worden ingediend, krijgt elke lijst een lijstnummer toegekend en dient de kandidatenlijst te worden aangeplakt.
Iedere persoon op de kandidatenlijst en alle betrokken werknemersorganisaties en kaderledenorganisaties kunnen een klacht indienen tegen de ingediende kandidatenlijsten.
Ongeacht of een klacht zou worden ingediend, kan de werkgever een procedure opstarten bij de arbeidsrechtbank met betrekking tot de ingediende kandidatenlijsten. De arbeidsrechtbank doet binnen de 14 dagen uitspraak.

 

Indien u nog verdere vragen zou hebben bij het indienen van de kandidatenlijsten, klachten of de gerechtelijke procedures in het kader van de sociale verkiezingen, aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij staan u hierin graag bij.

 

Maxime Jeanray & Jana Kern

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht