24 maart 2020

Categorieën: Bouwrecht

Dossier Corona: op welke steunmaatregelen kan u als bouwbedrijf terugvallen?

De Nationale Veiligheidsraad besloot op 17 maart 2019 dat met ingang vanaf 18 maart 2020 om 12 uur bedrijven, ongeacht hun grootte, hun activiteiten kunnen verder zetten als ze telewerk organiseren voor elke functie waar dit mogelijk is. Bedrijven waar dit niet mogelijk is, moeten de principes van ‘social distancing’ nauwgezet respecteren. Als bedrijven niet (kunnen) voldoen aan deze verplichtingen, moeten ze verplicht sluiten. Dit geldt echter niet voor cruciale sectoren en essentiële diensten. Deze maatregelen gelden alvast tot 5 april 2020. Wat betekenen deze maatregelen nu concreet voor de werkzaamheden binnen de bouwsector?

Gezien de maatregelen genomen door de Nationale Veiligheidsraad moet u als bouwbedrijf op elk moment kunnen garanderen dat de ‘social distancing’ tussen uw werknemers gerespecteerd wordt, nl. dat er een afstand van 1,5 meter wordt voorzien tussen uw mensen. Mits er voldaan wordt aan de juiste voorwaarden door voldoende afstand te behouden, kan er in de bouwsector dus nog steeds verder worden gewerkt, doch het spreekt voor zich dat dit allesbehalve evident is.

Kan uw bedrijf niet op elk moment van de tewerkstelling of de verplaatsing deze ‘social distancing’ garanderen, dan is uw bedrijf van overheidswege verplicht te sluiten. In dat geval kan u zich beroepen op een aantal steunmaatregelen. Om de gevolgen van de corona-pandemie en de daaruit voortvloeiende economische impact toch enigszins op te vangen, heeft de overheid immers een aantal steunmaatregelen voorzien waar ook bouwbedrijven aanspraak op kunnen maken.

 

Een overzicht van de maatregelen

1. Tijdelijke werkloosheid door overmacht (a) of om economische redenen (b)

  • De overheid zal tijdelijke werkloosheid wegens overmacht soepeler toestaan. In de periode van tijdelijke werkloosheid kunnen uw werknemers in principe een uitkering krijgen van de RVA. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer één van uw werknemers in quarantaine werd gezet. In uitzonderlijke gevallen kan u zich ook op deze maatregel beroepen in geval van gedeeltelijke sluiting van uw bedrijf.
  • U kan beroep doen op deze steunmaatregel wanneer opdrachtgevers hun bestellingen annuleren, u de toegang tot hun werf ontzeggen of wanneer uw leveranciers niet langer leveren,.. kortom wanneer u door toedoen van uw partners niet langer uw normale activiteit kan voortzetten.

 

Deze maatregel tracht dus de gevolgen op te vangen van het feit dat u naar aanleiding van de corona-crisis niet moet sluiten maar wel aanzienlijk minder werk heeft en u de normale arbeidsregeling niet meer kan handhaven.

Voor de concrete begeleiding bij de procedures die u moet doorlopen om aanspraak te kunnen maken op deze steunmaatregelen aangaande de tijdelijke werkloosheid, kan u uiteraard steeds bij Forum Advocaten terecht.

 

2. Hinderpremie

Indien u uw werkzaamheden noodgedwongen moet staken, kan u ook aanspraak maken op een ‘hinderpremie’. Deze maatregel betreft een uitbreiding van de hinderpremie die reeds bestond. De ‘corona-hinderpremie’ geldt voor alle ondernemingen met een fysieke locatie in het Vlaams Gewest die rechtstreeks door de overheid verplicht worden om te sluiten door toedoen van de corona-pandemie.

Naast het vervullen van de voorwaarde van het bezitten van een fysieke locatie in het Vlaams Gewest, is het vereist dat uw zaak minstens 1 voltijds en volwaardig inkomen heeft. Zelfstandigen in bijberoep hebben eveneens recht op de hinderpremie voor zover zij door de hoogte van hun inkomen dezelfde sociale bijdragen moeten betalen als een zelfstandige in hoofdberoep.

De premie bedraagt 4.000 euro voor de eerste 3 weken, nadien krijgt u 160 euro per dag. U dient deze premie aan te vragen binnen de 30 dagen na de verplichte sluitingsperiode.

 

3. Aanmoedigingspremie

De aanmoedigingspremie om deeltijds te werken en zo ontslagen te vermijden, werd door de Vlaamse Overheid uitgebreid naar bedrijven waarvan de productie met minstens 20 procent gedaald is. Indien u dus nog wel werkzaam bent, doch de corona-crisis doet uw productie met minstens een vijfde dalen en u beslist ten gevolge daarvan om deeltijds te werken, kan u op deze premie aanspraak op maken.

 

4. Crisiswaarborg

De Vlaamse Overheid heeft (voorlopig) reeds 100 miljoen euro vrij gemaakt om in crisiswaarborgen te kunnen voorzien. Op die manier kunnen ondernemingen en zelfstandigen in deze crisisperiode een overbruggingskrediet laten waarborgen door de Participatie Maatschappij Vlaanderen. Deze maatregel komt bovenop de bestaande waarborgen voor investeringskredieten en werkkapitaal. U betaalt als bouwbedrijf een éénmalige verlaagde premie van 0,25 procent van het bedrag.

 

5. Overbruggingskrediet

Indien u in de problemen komt door de coronacrisis, kan u uw overbruggingskrediet voor bestaande schulden tot 12 maanden laten uitbreiden.

 

6. Flexibiliteit bij de uitvoering van overheidsopdrachten

Voor alle overheidsopdrachten die onder het federale niveau vallen, past de federale overheid geen boetes of andere sancties toe ten aanzien van u in geval van vertraging of niet – nakoming van de leveringen. Voorwaarde is wel dat u dan aantoont dat de vertraging of niet-nakoming te wijten valt aan de corona-crisis.

 

7. Overige maatregelen

Daarnaast kan u uiteraard ook nog beroep doen op de maatregelen waarop u kan terugvallen in het kader van een fiscale of sociaalrechtelijke context zoals:

  • Het aanvragen van een afbetalingsplan voor de betaling van de werkgeversbijdragen;
  • Het beroep doen op de fiscale steunmaatregelen met betrekking tot BTW, bedrijfsvoorheffing en belastingen;
  • Aanspraak maken op een vermindering van de voorlopige sociale bijdragen voor het jaar 2020;
  • Aanspraak maken op uitstel van betaling met een jaar van de sociale bijdragen voor de twee eerste kwartalen van het jaar 2020;
  • Vereenvoudiging van het bekomen van een vervangingsinkomen bij onderbreking van de activiteit.

 

Deze maatregelen worden verder uitvoerig toegelicht in deze nieuwsbrief door onze specialisten in deze materie.

 

Sid Van Wellen  & Ilse De Geyter

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht