13 december 2019

Categorieën: Vennootschapsrecht

Het verloop van de procedure inzake sociale verkiezingen

In onze vorige bijdrage hebben we u meegedeeld welke ondernemingen sociale verkiezingen moeten organiseren en welke werknemers daarbij een stemrecht hebben en zich kandidaat kunnen stellen. In deze bijdrage gaan we verder in op de procedure die de werkgever dient na te leven indien hij effectief sociale verkiezingen dient te organiseren.

De procedure duurt ongeveer 150 dagen en valt uiteen in drie fasen: een voorafgaande procedure, de verkiezingsprocedure en de eigenlijke verkiezingsdag. Twee data dienen daarbij voor ogen te worden gehouden: dag X (de dag waarop de verkiezingsdatum door middel van affiches wordt aangekondigd door de werkgever) en dag Y (de effectieve verkiezingsdag)

 

De eerste fase: de voorafgaande procedure

De voorafgaande procedure is de procedure die gevolgd dient te worden tot aan dag X, zijnde de dag van de aanplakking van het bericht waarop door de werkgever de datum wordt aangekondigd van de effectieve verkiezingsdag.

 

Dag X-60: informatieverstrekking

Ten laatste 60 dagen voor dag X (dag X-60) dient de werkgever de werknemers te informeren over een aantal zaken die van belang zijn voor het organiseren van de sociale verkiezingen: de technische bedrijfseenheden, het aantal tewerkgestelde werknemers, de directie- en kaderfuncties, de datum van aanplakking van het bericht dat de datum van de verkiezingen aankondigt (dag X) en de datum van de effectieve verkiezingen (dag Y).

Met het oog op de sociale verkiezingen van 2020 dient deze informatieverstrekking te gebeuren tussen 13 december 2019 en 26 december 2019, afhankelijk van wanneer de verkiezingsdatum wordt gepland.

 

Periode X-60 tot X: overleg en beroepsmogelijkheid

Vervolgens beschikken de Ondernemingsraad en het Comité voor Preventie en Bescherming op het werk over een periode van 25 dagen om overleg te plegen met de werkgever (periode van dag X-60 tot en met dag X-35).

Op dag X-35 wordt deze overlegronde afgesloten en wordt er beslist over het aantal technische bedrijfseenheden en de directie- en kaderfuncties. Deze informatie wordt schriftelijk door de werkgever meegedeeld.

Tegen de voormelde schriftelijke mededeling van de werkgever (dag X-35) kan door de werknemer beroep worden aangetekend bij de arbeidsrechtbank gedurende een periode van 7 dagen (van dag X-35 tot en met dag X-28)

De arbeidsrechtbank beschikt vervolgens over een termijn van 23 dagen (van dag X-28 tot X-5) om uitspraak te doen over deze beroepen. Het oordeel van de arbeidsrechtbank is definitief en niet vatbaar voor verzet of hoger beroep.

 

Dag X: bekendmaking van de officiële verkiezingsdatum door de werkgever

Dag X betreft de dag waarop de werkgever de officiële verkiezingsdatum bekend maakt. In het kader van de sociale verkiezingen 2020 zal deze bekendmaking van de officiële verkiezingsdatum moeten geschieden tussen 11 februari 2020 en 24 februari 2020.

De werkgever geeft eveneens informatie over de officiële benaming en het adres van de technische bedrijfseenheden, het aantal in te vullen mandaten in de OR en/of het CPBW en de verdeling per categorie, de datum en uurregeling van de verkiezingen, de lijst met leden van het leidinggevend personeel, de lijst van de kaderleden, de voorlopige kieslijsten, de naam van de persoon of dienst die de kiesbrieven verstuurt, de verkiezingskalender en het elektronisch stemmen.

 

De tweede fase: de eigenlijke verkiezingsprocedure

Periode dag X tot X+28: bezwaren betreffende de bekendmaking van de officiële verkiezingsdag

De werknemers beschikken over een termijn van 7 dagen na de bekendmaking van de officiële verkiezingsdatum door de werkgever om bezwaren te formuleren bij de Ondernemingsraad of het Comité voor Bescherming en Preventie op het Werk. Deze bezwaren kunnen bv. gericht zijn op de voorlopige kiezerslijsten (dag X+7).

Binnen een termijn van 7 dagen na het verstrijken van de termijn voor het formuleren van bezwaren (dag X+14), spreekt de Ondernemingsraad of het Comité voor Bescherming en Preventie op het Werk zich uit over de klacht en plakt, in het geval dat het bezwaar gegrond is, een rechtzetting aan op de dag waarop de beslissing wordt genomen.

Binnen een termijn van 7 dagen na het verstrijken van de termijn binnen dewelke men zich dient uit te spreken over de bezwaren, kunnen de werknemers tegen de beslissing of de afwezigheid van beslissing een beroep instellen bij de arbeidsrechtbank (dag X+21), waarna de arbeidsrechtbank over een termijn van maximaal 7 dagen beschikt om uitspraak te doen (X+28). Het oordeel van de arbeidsrechtbank is niet vatbaar voor verzet of hoger beroep en is aldus definitief.

 

Periode dag X+35 tot dag X+90: de kandidatenlijsten en bezwaren van de werknemers en werkgever

Dag X+35 is een belangrijke datum, omdat op deze datum de kandidatenlijsten moeten worden ingediend. Op deze datum wordt aldus bekend gemaakt welke werknemers zich kandidaat zullen stellen voor de sociale verkiezingen. Voor de sociale verkiezingen 2020 zal deze datum vallen tussen 17 maart 2020 en 30 maart 2020.

Binnen een periode van 5 dagen na het indienen van de kandidatenlijsten, zal de Minister van Werk lijstnummers toekennen aan de kandidatenlijsten (periode X+35 tot X+40), waarna men over een termijn van 7 dagen beschikt om eventuele wijzigingen aan te brengen aan de kandidatenlijsten (periode dag X+40 tot X+47). De werknemers kunnen in deze periode hieromtrent nog klachten neerleggen.

Van zodra deze termijn om wijzigingen aan te brengen verstreken is (dag X+47) beschikt de werkgever over een termijn van 5 dagen om beroep aan te tekenen tegen de voordracht van de kandidaten (dag X+52), waarna de arbeidsrechtbank zich hierover zal buigen binnen een termijn van 14 dagen (dag X+66).

Uiteindelijk zal op dag X+77 alles in gereedheid moeten zijn en worden de kandidatenlijsten afgesloten, waarna de stembiljetten worden opgemaakt. De kiescolleges en de stembureaus worden vervolgens samengesteld en er worden kiesgetuigen aangeduid.

Ten laatste 10 dagen voor de verkiezingsdatum (dag X+90 of dag Y) verstuurt de werkgever de oproepingsbrieven aan de werknemers.

Op dag Y zal de stemming in het kader van de sociale verkiezingen vervolgens plaatsvinden, hetgeen dient plaats te vinden tussen 11 mei 2020 en 24 mei 2020.

Over de manier waarop de stemming juist gebeurt en welke nieuwigheden er in dat kader bestaan, zullen wij in een volgende bijdrage (volgende maand) meer toelichting verschaffen. Raadpleeg daarom regelmatig onze blog om op de hoogte te blijven.

 

Auteurs: Maxime Jeanray & Jana Kern

Ilse De Geyter

Ilse De Geyter is in de expertise bouw- en vastgoedrecht actief in bouwgeschillen en huur verhuur van onroerend goed. Haar directe communicatie, daadkracht en persoonlijke ervaring in eigen bouwprojecten komen van pas bij (zowel minnelijke als gerechtelijke) expertises en de opvolging van bouwgeschillen. Zij staat verschillende cliënten bij in de huur verhuur van vastgoed. In de expertise ondernemingsrecht is zij actief in contractenrecht, commerciële geschillen, tuchtrecht en incasso.

Zij is proactief, direct, resultaatgericht en nabij in de uitvoering.

Ilse De Geyter - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Jana Kern

Zij staat vooral de ondernemer, maar ook de werknemer bij in binnen- en buitenland, en dit in 6 talen. Deze meertalige ondersteuning zorgt ervoor dat internationale ondernemingen op maat worden geholpen in hun eigen taal.

Zij is energiek, perfectionistisch en gedreven om ieder project tot een goed einde te brengen.

Jana Kern - Advocaat Social recht en arbeidsrecht

Frederic Rosiers

Frederic Rosiers is actief in de praktijkgebieden “vennootschaps- en ondernemingsrecht” en “bouw, vastgoed en projectontwikkeling”. Hij behandelt dossiers inzake aandeelhoudersgeschillen, aandelentransacties, distributierecht en vastgoedtransacties, met inbegrip van erfpacht- vruchtgebruik- en opstalconstructies. Door zijn ervaring en pragmatische aanpak vertalen de contracten het bereikte commerciële evenwicht en anticiperen zij op mogelijke geschillen. Als opgeleid bemiddelaar worden geschillen indien mogelijk buiten de rechtbank om geregeld.

Frederic Rosiers - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht - ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Reiner Tijs

Reiner Tijs is gespecialiseerd in het overheidsrecht en het omgevingsrecht (ruimtelijke ordening, stedenbouw en milieu). Hij kan bogen op ruime expertise, jarenlange ervaring en een breed netwerk.

Reiner Tijs - Advocaat overheidsrecht en omgevingsrecht

Frédéric Dupon

Hij behandelt vooral dossiers die verband houden met het verbintenissenrecht, het bouwrecht en het handels- en economisch recht in ruime zin, met inbegrip van het zeerecht.

Frédéric Dupon - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Sidney Van Wellen

Sidney Van Wellen studeerde in 2013 af als Master in de Rechten aan de Universiteit te Antwerpen en is sindsdien advocaat aan de Antwerpse Balie. Hij is advocaat bij Forum Advocaten sedert september 2018.

Hij is pragmatisch en betrokken om zo het best mogelijke resultaat te bereiken.

Sidney Van Wellen - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Joram Maes

Joram Maes studeerde in 2015 af aan de Universiteit te Antwerpen als Master in de rechten en begon zijn carrière als advocaat in januari 2016 bij Forum Advocaten.

Hij is enthousiast, creatief en openhartig, eigenschappen die hij ook overbrengt in de behandeling van dossiers.

Joram Maes - Advocaat bouwrecht, overheidsrecht en omgevingsrecht

Annelies Janssen

Annelies Janssen behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen na in 2015 een Erasmus programma te hebben gevolgd in Zweden (Uppsala University).

Zij is optimistisch, warmhartig en oprecht.

Annelies Janssen - Advocaat bouwrecht en vastgoedrecht

Maxime Jeanray

Maxime behaalde in 2016 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen.

Hij is flexibel, positief en zet zijn schouders vol engagement onder verschillende projecten.

Maxime Jeanray - Advocaat Arbeidsrecht en sociaal recht

Inge van den Dorpel

Inge studeerde, na een eerdere opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en een opleiding vertaler aan de Universiteit van Antwerpen, in 2016 af aan de Vrije Universiteit Brussel als Master in de rechten en begon haar carrière als advocaat in juni 2016 aan de balie Brussel.

Inge van den Dorpel - Advocaat Bouwrecht, omgevingsrecht en overheidsrecht

Maarten Verboven

Maarten is in 2017 afgestudeerd als Master in de rechten aan de Universiteit te Antwerpen na tevens een opleiding Rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen te hebben voltooid.

Hij is sociaal, gedreven en volhardend.

Maarten Verboven - Advocaat vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Geert de Hoon

Geert is advocaat bij Forum Advocaten sinds oktober 2019 en legt zich binnen het kantoor hoofdzakelijk toe op bijstand aan KMO’s en vrije beroepen in het burgerlijk recht en het ondernemingsrecht. Hij staat cliënten bij tijdens de opmaak van contracten, onderhandelingen en adviesverlening alsook tijdens het voeren van procedures voor de burgerlijke hoven en rechtbanken. Verder staat hij cliënten graag bij in dossiers inzake het onderwijsrecht.

Geert de Hoon - Advocaat bouwrecht en ondernemingsrecht

Roxanne Verelst

Roxanne behandelt binnen het kantoor hoofdzakelijk dossiers met betrekking tot de bijstand van KMO’s, particulieren en vrije beroepen in burgerlijke en handelszaken, alsook zaken binnen het vennootschapsrecht en het vastgoedrecht.

Roxanne Verelst - Advocaat ondernemingsrecht en vennootschapsrecht

Justine Heureux

Justine behaalde in 2020 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen en in 2021 de titel van Master in het vennootschapsrecht aan de Katholieke Universiteit van Leuven.

Justine is oprecht, warmhartig en enthousiast. Zij behandelt uw dossier met veel zorg.

Justine Heureux - Advocaat vennootschapsrecht

Inne Royackers

Inne Royackers behaalde in juni 2022 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Katholieke Universiteit Leuven, waarbij ze zich specialiseerde in het privaat- en strafrecht. Gedurende haar opleiding studeerde ze een half jaar aan l’Université Jean Moulin III te Lyon (Frankrijk). Haar masterscriptie schreef ze onder het promotorschap van prof. dr. B. Tilleman over de aansprakelijkheid van bouwactoren in een bouwteam.

Sinds september 2022 is Inne ingeschreven als advocaat aan de Antwerpse balie. Bij Forum Advocaten legt ze zich vooral toe op bouw- en vastgoedrecht.

Inne Royackers - Advocaat bouwrecht, vastgoedrecht en ondernemingsrecht

Jill Naets

Jill Naets behaalde in 2023 met onderscheiding de titel van Master in de Rechten aan de Universiteit Antwerpen, waarbij ze zich specialiseerde in het sociaal recht en het strafrecht. Eerder behaalde ze ook de professionele bachelor bedrijfsmanagement – rechtspraktijk aan de Karel de Grote Hogeschool te Antwerpen.

Ze is sinds 2023 advocaat bij Forum Advocaten en ze legt zich binnen het kantoor vooral toe op het sociaal recht (arbeidsrecht en socialezekerheidsrecht). Ze is behulpzaam, nauwkeurig en proactief.

Jill Naets - Advocaat arbeidsrecht en sociaal recht

Yani Brems

Yani Brems behaalde in 2023 de titel van Master in de rechten aan de Universiteit van Antwerpen. Zij is advocaat bij Forum advocaten sinds mei 2024 en behandelt binnen het kantoor vooral dossiers inzake ruimtelijke ordening en stedenbouw.

Yani Brems - Advocaat bouwrecht en omgevingsrecht